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2019年12月21日土曜日

ヴィツァーTEMPESTA ENZOのV-01R,V-02R,V03R

が発表されています。


トレッドウェア(数字が小さいほど減りやすい≒ハイグリップ)わけして、140をV01R、200をV02R、そして280をV03Rと言う名前で販売開始されるとの事。

ドリフトの大会やジムカーナのような冷感からの一発勝負のような競技にはV01R、サーキット走行にはV02R、そしてライフを気にさらる場合や耐久レースなどではV03Rを選択すればよいのでしょうか。
(サーキットの連続周回走行でのグリップ感としてはダンロップのZⅢ位で減りは少ないと聞いてますので、コスパは優れてそうですね)

ちなみにジムカーナの地方戦である関東ジムカーナでは来年から「タイヤのトレッドウェアが280以上」のクラスが出来るので要注目の銘柄ですね。
ただ一方で、以前も記載したようにトレッドウェアだけみてても他社のタイヤと性能比較はできないので実際に使用された方の評価をあらためてまとめてみたいと思います。



他の記事をお読みになりたい方は↓の関連ページ等をご参照ください。


VITOUR TEMPESTA ENZO will rerease new variation of treadwear and sizes. That is called V01R, V02R, V03R.

2019年12月19日木曜日

山梨の新しいジムカーナ場!?(身延4輪ジムカーナ場)

山梨のジムカーナ場と言えばサンメドウズ清里ハイランドパークというスキー場があり、冬季以外は駐車場でジムカーナの大会が開催されていました。

自分も1度走行したことがあり、記憶に残っているのは標高が高くてパワーが出ないことです。

来年は富士スピードウェイがオリンピックで長期間閉鎖されてしまうことから、ジムカーナイベントがないかと清里のイベントを探してみると、サンメドウズは今年限りで来年以降は使用できなくなるとのことでした。寂しいですね。。。





一方でサンメドウズでよくイベントを主催されていた「ボディーショップ熊王」というお店様が新しいジムカーナ場を探し出し、来年シリーズ戦を開催されるそうです。

その新しい競技会場は「ドライブイン相又峡パーク」と呼ばれ、20年ぐらい前から営業を停止し、現在は廃墟スポットとして有名?な場所だそうです。(Google MAPだと「相又狭パーク大衆レストラン」という名称で出てきます)

このドライブインの駐車場を有難いことに有志の方で掃除して下さり、2020年は競技会場としてジムカーナシリーズが開催されるそうです。



気になるのは路面状況やグリップ感、路面の凹凸や傾斜ですが、こればかりは走ってみないとわからないので現状調べられるのはコースの広さぐらいでしょうか。


比較対象として富士スピードウェイのジムカーナ場をほぼ同じ縮尺で並べてみました。

赤の矢印で比較していますが、富士ジムカーナ場の走行奥行きの長さをほぼそのままドライブイン相又に当てはめてみると、感覚的には富士の1/2~3/5で「さるくらモータースポーツランド」と同じぐらいのイメージでしょうか。

ただ競技車両の駐車スペースも取らないといけないでしょうからもう少し狭くなるかもしれませんね。

面積的にテクニカルな設定になるでしょうから、車のパワー差が出にくく、小さくて軽い車が楽しいコースになりそうな予感がします。

比較的自宅から近いので、予定が合えば路面の状況を見がてら参戦してみたいですね。


他の記事をお読みになりたい方は↓の関連ページ等をご参照ください。

2019年12月17日火曜日

RoadX RT01(ローデックス タイヤ)

以前ブログを書きました中国のJINYUタイヤですが、こんな発表を見つけました。



JINYUはRoadXというブランド名で製品を販売していくとのこと。

また調べてみたらジンユータイヤとSailun tires(サイレンタイヤ)はグループ企業で、今後ブランド戦略的にRoadXブランドを拡大していきたい、的なことがコチラのサイトに記載されています。
記事の更新日時を信じるならば今年10月に発表されたばかりのようですね。

モータースポーツ的に気になるハイグリップタイヤですが、先日の記事に書いたようにSailunブランドのタイヤがフォーミュラDで優秀な成績を出しているのに市販しないとするのも、もしかしたらRoadXブランドで販売するからかもしれませんね。


現在ラインナップされているのはJINYUのFG1というタイヤですが、今後はRoadXのRT-01として販売されるようです。
(上記のHPや他の記事を拝見する限り、コンパウンドやタイヤ構造の変更はされていないようです)

ユーザーにとっては製品の名称が変わったということさえ認識しておけば良さそうですね。



他の記事をお読みになりたい方は↓の関連ページ等をご参照ください。


Recently, JINYU TIRES and SAILUN TIRES announced that they will develop under the brand RoadX.

2019年12月14日土曜日

禁断のクルマ実験室

最近こんな(ネタ)本を見つけました。




「禁断のクルマ実験室」と言う本

車の整備と言えばおなじみのオートメカニックの別冊?で発売されている本です。
車に対してやってはいけないことをやってみたらどうなるか?ということを検証した結構おバカな(失礼)本です。
例えばショックのオイルを抜いて減衰が全くない状況にしたらどうなるか、オリーブオイルをエンジンオイルとして使ったらどうなるか、AT車で走行中にRレンジに入れたらどうなるかとか、気になるけど自分の車で試す気にはなれないようなことを実験されています。



ネタとしてはかなり奇抜な本なので、ここ最近読んだ車関係の本ではかなり面白いしオススメです(笑)

2019年12月9日月曜日

年末の整備

ジムカーナ的にはシーズンオフ(サーキットアタックの方はシーズンイン?)である年末に差し掛かって来ました。

まずは年末年始にちょっとした遠出がある予定なので街乗り車のL700のオイル交換。

使っているオイルがエステル系の配合されたTAKUMIのEXTREAMシリーズなので劣化が早めと考えての交換タイミングです。(運転していて劣化したかなんてわかりませんが。。。)

劣化が早い代わりにオイルの抵抗が少ないので燃費は良くなります。数字にもグループⅤの効果は表れていますが、オイル交換頻度が高くなるので一般の方は普通のオイル(スタンダードシリーズとか)の方がトータルのコスパ的には良いと思います。







一方S15は既に冬眠中。ガソリンタンクは満タンにしてフューエルワンを突っ込んで放置プレイ。
また冬季はバッテリー上りが心配なので光合成機能(?)を追加しておきました。
ちなみに葉っぱでやっている光合成って結構高効率なんですよね(車よりそっちが専門だったり。。。)



これ。

特にこの車はバッテリーサイズも小さく上がりやすいので、効果があると信じたい。。。

ちなみにソーラーパネルで車のバッテリーを充電させようと思うならこのサイズでは足りないそうです。あくまで上がりの防止だそうです。





さて来年は1月からシーズンインということもあって年内にタイヤの準備などを。
競技用に使っているホイールのバルブ交換やリム部の清掃などをして、タイヤチェンジャー&バランサーをお借りしに。



いつもありがとうございます~
銘柄はこのまま行くか分からないので(?)暫定です。
そういえば伝え忘れてた事項を書きながら思い出したので、弟子君は連絡くださいm(_ _)m



この日は用事もあってこれだけで時間切れ。車に費やせる時間が欲しい。。。

学生の頃は学校のガレージに「車」と「部品」と「やる事リスト」を置いておくといつの間にか整備が完了しているというありがたい現象があったのですが(自分はいつも整備している側でしたが。。。)、今度はいつの間にか整備されている側になりたいですね。。。もう学校に車を置いておこうかな(違



ちょっとやりたい作業もあるのでガレージをお借りしに行くかもしれません。

Yesterday, I changed engine oil and prepared for next season tires.

2019年12月8日日曜日

How to make muffler sounds like a race car?? (English article)

Our blog has “Google translate buttons”, but the translate is not clear. So we received a message to please rewrite in English about the article of muffler sound quality. I’m sorry if English not so well.
This article based on past article.


This time, I considered about the “muffler sound”.

Good muffler sound is very difficult. Because it depends on individual preference, “good sound” is completely different.
But, my favorite sounds is F1 sound (*'∀` *)
like this!!



It ’s the best!

However, these cars have different numbers of cylinders in the first place, and the revolutions per minutes(rpm) also different, so such a high sound (high Hz sound) appears.
However, from the desire to get as close as possible to this sound, I wondered if there was anything I could do to get a high tone.

In general, there are several ways to make the muffler treble

1) straight pipe
2) the pipe diameter reduction

So, why does these could make a high tone? ?

①Why does the straight pipe make high tones?


First of all, a sport muffler generally absorbs sound in a cotton-like material called “glass wool” to mute it.


Reference of this page.


In summary, the exhaust pressure is reduced by glass wool, so the sound pressure is suppressed and the result is that the sound is muted.
What is important with this structure, the high tone sounds are easily absorbed, and the low tone sounds are not easily absorbed. If you often heard a sports muffler sounds, the bass sounds of  “bow-bow-bow-” that couldn't be silenced by glass wool.

So, if not using glass wool, of course, the sound pressure is high, and if it is a straight pipe, the high sound is emitted as it is without being absorbed.
Along with this, how can I turn off the bass sounds? There is a silencer (baffle) that often thrusts into the muffler end.



Like this.

About this, upper reference page says

> Speaking of baffles, most of them are installed at the end of muffler, but if you have heard the difference in sound quality between installing and not installing it, you can feel the difference that ... , Only the bass sound is pressed down(muted). If you say it, it will sound like a “pas-pas-pas…” like a fart sounds.


It was written. I think so too this is such a sound on the street.
This is efficient to have done in a multi-stage expansion type silencer has been adopted well, such as genuine muffler.




BADMOON racing


With this structure, it ’s not a dream to turn off the bass and create a dream-like muffler that leaves only the target sound range!?


However, it is quite difficult to have such a structure in a after parts muffler. Because it is costly and there is no sound chamber volume calculation know-how to control the target sound range. I watched at the facilities of the Honda S2000 muffler manufacturing company on web, but I remember that it was a very big research facilities.
By the way , I using GP-SPORTS EXAS EVO TUNE has strange structure.
(GP SPORTS is major after-parts brand in Japan. The company usually make DRIFT parts, also muffler, knuckle, arms, catalyzer, suspension and more.)


The image says “power chamber”. But it seems to be generally called “Helmholtz resonator”.
In F1, it is sometimes used to balance pressure according to the opening and closing of the accelerator.
In GP-SPORTS, it seems to use for reduce the volume of muffler sounds.(it might be use reflected shock wave in the muffler)


② Why does a high tone sounds come out when the muffler pipe diameter is reduced?

I think the dual pipe muffler sounds a little bit high-tone sound, right??
Most of AE86 muffler sounds are extremely high-pitched, but looking at the muffler is extremely thin(narrow).
(*AE86: TYOTA SPRINTER TRUENO. It is a major DRIFT machine in Japan. It is main car of InitialD animation. And most of AE86’s are NA and implement a high-rpm engine, so they make awesome high-tone sounds.)



First, I have a inquiry about “Why are they make high-tone sounds?? Because there is not only from high-rpm engine, but also from narrow muffler should have an effect!!”
So I understanding of them, studying the “structure of the whistle” to solve this inquiry.

The sound of a high tone often means that the Hz (hertz) is high.
In addition, there are two types of whistle structures, open tube type and closed tube type.




This is an open tube type



this is a closed-tube type

image from the vibration of the air column


It is also written in the above-website. The acoustic wavelength λ seems to be a little longer than the tube length.
The open end correction value is about 0.6 times the pipe diameter, which means that the open end correction changes depending on the pipe diameter.

Since the muffler of the car is an open tube type, I solved it a little. (But different from the actual muffler conditions, we believe as the sound of the fundamental vibration)
3.5m(meter) of the pipe assumes a muffler as a condition to be used, at the speed of sound 340m/sec, how it changes of fundamental vibration(Hertz ) emitted by different diameters.



A) In the case of an 80Φ tube, which is often implemented in a turbo car

Open end correction = (80/2) x 0.6 = 24mm
Wavelength = (3500 + 2 x 24) x 2 = 7,096mm
Hz = 340 / 7.096 = 47.91 (Hz)

In case of 80φ(mm) pipe might make 47.91Hz.

B) In the case of a 60Φ tube, which is often implemented in a NA car

Open end correction = (60/2) × 0.6 = 18mm
wavelength = (3500 + 2 × 18) × 2 = 7,072mm
Hz = 340 / 7.072 = 48.07 ( Hz)

In case of 60φ(mm) pipe might make 48.07Hz



When the diameter changes by 2cm, the change of sound Hz is only about 0.2Hz… (ToT)
The number of Hz is very slight, but this is just the fundamental frequency. And the engine frequency is multiplied here, so the human can distinguish the difference of sound.

By the way, it is often said that when titanium is used, a “dry muffler sound” will be heard.(*As an expression of titanium muffler sound in Japan)
It is the sound speed(sound velocity) in the above formula changes depending on the

sound velocity = √ metal elastic modulus (Pa) / density (kg / m3)

Stainless steel (SUS430) has a longitudinal elastic modulus of 204KN / ㎜2 and a density of 7.7g / ㎝3, while titanium has 106 and 4.51, respectively, so the sound speed seems to change slightly.

- Conclusion -


In order to acquire high-tone sound from the above and to produce a good sound

・ Straight pipe rayout(or structure without using glass wool) ⇒ I tried it
・ Try to make a narrow pipe’s muffler
・ Use of good material for sound velocity

However, it is not possible to make a straight pipe to run on the general road, and it seems to be a slight thing although there is a difference even if you use narrow diameter of pipe or choice to the material. I would like to make a multi-stage expansion silencer if possible, but I can't calculate that precisely (ToT).
Then, I came up with a new idea. If I could raise up the frequency(Hz) of the sound. . .it might get good sound??
If you do not think about the cost and exhaust efficiency, you can get a higher sound…? It is no dream to make the engine sound of the straight 4 into the sound of 8 cylinder !?

However, I learned about sound more… and I found that it is very difficult to make 8 cylinder sounds…. If you interested in and want to read more, please read next article.(It is still Japanese article. So please press “translate buttons” )



If you would like to read the other articles, please refer to the related pages ↓↓
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